Nowe dofinansowania na OZE i elektromobilność

Minister ds. ekologii i zasobów naturalnych, Paulina Hennig-Kloska, zaprezentowała nowe programy finansowe mające na celu promowanie wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz rozwój pojazdów elektrycznych. Resort ekologii planuje alokację środków w wysokości 6,9 mld zł na te inicjatywy.

Poparcie dla lokalnych elektrowni wiatrowych

Minister Hennig-Kloska potwierdziła wprowadzenie programu “Moja Elektrownia Wiatrowa” – inicjatywy, która zyskała ostatnio popularność w sektorze energii odnawialnej. Celem programu jest wsparcie inwestycji w elektrownie wiatrowe na terenach prywatnych oraz związanych z nimi magazynów energii.

Resort ekologii zarezerwuje na ten cel 400 mln zł. Środki będą dostępne dla osób inwestujących w wiatraki o mocy do 20 kW i wysokości do 30 metrów. Warunkiem koniecznym będzie wykorzystanie energii wyprodukowanej na potrzeby własne. Dofinansowanie obejmie także magazyny energii współpracujące z turbinami wiatrowymi, o pojemności min. 2 kWh. 

Ogłoszenie tego programu spotkało się z krytyką, zwłaszcza ze strony Konfederacji Lewiatan, która uważa, że plany wprowadzenia dofinansowania na małe elektrownie wiatrowe są przedwczesne i niosą ze sobą ryzyko niespełnienia zakładanych efektów.

Zwiększone wsparcie dla odnawialnej energii na obszarach wiejskich

Ministerstwo Ekologii zapowiedziało także zwiększenie budżetu programu “Energia dla Wsi“, który ma na celu finansowanie produkcji i przechowywania energii odnawialnej na terenach wiejskich. Pierwsza edycja tego programu rozpoczęła się rok temu, a nabór wniosków powinien zostać zakończony jeszcze w tym miesiącu.

Wartość zgłoszonych wniosków o dofinansowanie przekroczyła już budżet tego programu, mimo że pierwotnie wynosił on 1 mld złotych. 

Z uwagi na dotychczasowy sukces programu “Energia dla Wsi“, Ministerstwo Ekologii planuje kontynuację, dodając do budżetu dodatkowe 2 mld złotych na wsparcie produkcji odnawialnej energii na terenach wiejskich.

Dofinansowanie dla pojazdów elektrycznych i infrastruktury ładowania

Minister ekologii Paulina Hennig-Kloska ogłosiła również uruchomienie dwóch nowych programów mających na celu promowanie elektrycznej mobilności.

Pierwszy z nich, Wsparcie dla flot pojazdów elektrycznych, ma zapewnić dofinansowanie zakupu lub leasingu ciężarówek zeroemisyjnych. Na ten cel ministerstwo planuje przeznaczyć 1 mld złotych. Program obejmuje dofinansowanie do 400 tys. złotych dla pojazdów klasy N2 oraz maksymalnie do 750 tys. złotych dla pojazdów klasy N3, jednak nie więcej niż 30-60 proc. kosztów kwalifikowanych w obu przypadkach.

Drugi z programów, Wsparcie dla budowy stacji ładowania dla transportu ciężkiego, ma na celu rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych zeroemisyjnych. Przewiduje się przeznaczenie na ten cel 2 mld złotych. Przedsiębiorcy, którzy zrealizują zadania związane z budową lub rozbudową stacji ładowania prądem stałym o mocy nie mniejszej niż 350 kW, będą mogli skorzystać z dofinansowania w formie dotacji, która może pokryć nawet 100 proc. kosztów kwalifikowanych.

Wsparcie dla kogeneracji

Minister ekologii ogłosiła także nową pulę środków w programie “Kogeneracja dla energetyki i przemysłu“. Dotychczas program ten umożliwiał otrzymywanie dofinansowania na inwestycje związane z budową lub modernizacją instalacji wytwórczych o mocy co najmniej 10 MW, pracujących w warunkach wysokosprawnej kogeneracji.

Ministerstwo Ekologii planuje dołożyć do tego programu dodatkowe 1,5 mld złotych.

Polska otrzymuje wsparcie z Funduszu Modernizacyjnego

Ministerstwo Ekologii i Zrównoważonego Rozwoju zakończyło prace nad omawianymi dzisiaj programami i obecnie oczekuje na zatwierdzenie przez Europejski Bank Inwestycyjny – ponieważ planowane finansowanie tych programów ma pochodzić ze środków z unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Minister Hennig-Kloska wyraziła nadzieję, że ten proces zostanie zakończony w marcu, a nabory wniosków zostaną uruchomione jeszcze w tym kwartale.

Fundusz Modernizacyjny stanowi narzędzie Unii Europejskiej, które ma służyć finansowaniu inwestycji związanych z transformacją energetyczną w państwach członkowskich UE, których PKB per capita jest niższe niż 60% średniej unijnej (według danych z 2013 roku). W chwili obecnej obejmuje on 13 państw członkowskich UE – w tym Polskę.

Środki do Funduszu Modernizacyjnego trafiają z wpływów z unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji CO2 (ETS). Do funduszu trafiają środki ze sprzedaży 4,5% ogólnej puli uprawnień do emisji CO2, które są sprzedawane w półrocznych transzach przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Obecnie na Polskę przypada 34,2% dostępnej puli środków z Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego.

Żródło: gramwzielone